Friday, July 2, 2010

PERBINCANGAN MENGENAI HUKUMAN TERHADAP PENDERA


Cadangan Hukuman Mati Mandatori terhadap Perogol Kanak-kanak bukan untuk kepentingan utama kanak-kanak

Hukuman mati mandatori mungkin merendahkan bilangan laporan mengenai kejadian rogol kanak-kanak.

Hukuman mati yang akan dikenakan akan mencegah mangsa kanak-kanak dan orang di sekelilingnya untuk membuat laporan. Perogol boleh menggunakan maklumat ini untuk mengugut atau memanipulasi kanak-kanak untuk berdiam diri. Pemindahan beban kepada kanak-kanak supaya ia bertanggungjawab terhadap kemungkinan kematian seseorang yang berada dalam kedudukan yang dipercayai sesungguhnya tidak adil dan membantut proses pemulihannya dengan trauma yang berterusan. Penyelidikan menunjukkan bahawa jika mangsa kanak-kanak menyedari bahawa pelakunya akan dijatuhkan hukuman mati, kesan ke atasnya adalah amat mengerikan. Hukuman mati terhadap jenayah rogol kanak-kanak adalah tidak produktif dan tidak membawa kepada keadilan yang sebenar kepada mangsa kanak-kanak.

Syor penjara seumur hidup, sebat ke atas pesalah sumbang mahram

Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini mencadangkan agar hukuman penjara seumur hidup dan sebatan dikenakan sebagai alternatif kepada cadangan hukuman mati ke atas pesalah sumbang mahram dan rogol melibatkan mangsa di bawah umur 16 tahun.

Menurut Seksyen 31(1) (a) Akta kanak-kanak 2001 yang mengenakan denda sehingga RM 20,000 atau penjara 10 tahun dan sebatan dalam kes dera.Sekiranya menyebabkan kematian kes akan dirujuk berdasarkan kes bunuh 302 Kanun Keseksaan, hukuman gantung sampai mati akn dilaksanakan. Jika bunuh tanpa sengaja, kes akan dirujuk berdasarkan Seksyen 304, Kanun Keseksaan dan hukuman penjara maksimum 20 tahun akan dilaksanakan.


OLEH : K'NG HUI JUN

206856

1 comment: