Saturday, July 3, 2010

PERANAN MASYARAKAT.

AHLI KELUARGA
  • Belajar bercakap/mendengar perasaan kanak-kanak .
  • Kenal-pasti tanda-tanda penderaan .
  • Biasakan diri dengan khidmat bantuan sosial, contohnya, siapa yang harus dihubungi.

Pertubuhan Sukarela & Khidmat Masyarakat

  • Belajar kaedah memberi ceramah kesedaran menggunakan bahan-bahan P.S. The Children, MCRI
  • Memahirkan diri dengan khidmat bantuan.
  • Belajar menggunakan kit maklumat tentang penderaan seksual kanak-kanak.
  • Menghadiri latihan yang diadakan oleh P.S. The Children, MCRI.

Kementerian Pendidikan, Sekolah dan Universiti

  • Laksanakan Program Keselamatan Diri pada semua peringkat.
  • Latih guru dan kaunselor mengenai penderaan seksual kanak-kanak, khususnya pengendalian pendedahan.
  • Masukkan kurikulum penderaan seksual kanak-kanak dalam pengajian perubatan, pendidikan, undang-undang dan khidmat sains sosial di universiti.
  • Laksanakan Polisi Perlindungan.
  • Galakan usaha-usaha penyelidikan dan penerbitan.

Media

  • Didik orang awam tentang penderaan seksual kanak-kanak lebih kerap.
  • Bersikap sensitif terhadap kanak-kanak. Jangan dedahkan nama kanak-kanak dan ibu bapa/penjaga yang tidak bersalah. Jangan dedahkan nama pesalah jika pesalah berkenaan adalah ayah atau saudara mangsa penderaan.
  • Jangan mengambil gambar atau menemu ramah mengsa penderaan.
  • Hentikan tumpuan terhadap kisah mangsa.
  • Buat susulan terhadap kes yang telah disiarkan.
  • Sokong kempen berkaitan seperti Minggu Kesedaran Penderaan Kanak-Kanak.

Organisasi Keagamaan

  • Adakan dialog dengan agensi gabungan tentang bagaimana pendekatan agama dapat membantu mencegah penderaan seksual,fizikal, dan sebagainya .

Rumah Anak Yatim, Pusat Perlindungan, Pusat Tahanan/Pemulihan & Pusat Kanak-Kanak Istimewa

  • Latih kakitangan tentang penderaan dan teknik pemulihan, perkembangan dan kemahiran hidup kanak-kanak.
  • Laksanakan Program Keselamatan Diri untuk kanak-kanak.
  • Sokong konsep pusat tahanan dan pemulihan mesra kanak-kanak.


OLEH : TEY YEE XUAN

206884

No comments:

Post a Comment